Att se någon död

Har inte skrivit på ett tag då jag inte haft anledning eller haft tid med det. Jag har fått jobb på ett äldreboende som jag varit på en vecka. Snart ska jag ner och handla och möta Ilja efter hans jobb, själv är jag helt slut i fötterna och två tanter har dessutom slagit mig idag av olika anledningar, den första för hon trodde jag stal hennes bordsduk som för övrigt tillhörde hemmet och den andra då jag satte mig ner bredvid vilket hon inte var det minsta nöjd med.. suck! :) dessa charmiga damer tröttnar man aldrig på!
Idag klockan två var det första gången i hela mitt liv jag såg en avliden människa. Det är ju så, vissa blir gamla och sjuka och den här personen var också väldigt gammal.
När jag gick in dit så låg denne bara där, helt orörlig och stilla med en bukett rosa små blommor i handen, nerbäddad i sängen med ett vitt lakan med vackra broderier på. Bredvid på ett bord stod ett ljus och några blommor och en bibel med någon psalm uppskriven. Det såg så vackert och fridfullt ut, inte alls skrämmande. När jag såg på denne person som låg där så såg det ut som om lungorna när som helst skulle ta ett andetag och som att ögonen skulle söka kontakt som vanligt, men det hände visserligen inte. Sedan kom en sköterska för att fastställa eller bekräfta dödsfallet och då fick jag vara med och lärde mig massor, hon var jättebra och berättade exakt allt hon gjorde, varför det var/blev så och visade och vad som händer med kroppen när man går bort. Vi hade flaggan på halv stång idag och den hissades ner nu ikväll ihop med solnedgången. Idag har varit en energikrävande, fridfull (förutom tanterna som slog mig) och mycket sorglig dag. Livets gång är en gång så bred och vacker tills träden sakta fäller av sina löv och vägen smalnar mot ljuset.
Kramar på livet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0